Het effect van bewegen

Dat regelmatig intensieve beweging voordelen heeft voor je spieren en conditie weten we. Maar wat doet dit eigenlijk met jouw hersenen?

Waarom is beweging goed voor je brein?

Bewegen heeft meerdere positieve effecten op de hersenen. Ten eerste vermindert regelmatig bewegen het risico op een beroerte, de ziekte van Alzheimer en andere aandoeningen waarbij het zenuwstelsel aftakelt. Tijdens het sporten hebben al je organen, inclusief je brein, meer zuurstof nodig. Je hart klopt sneller en je bloed stroomt sneller door je lichaam. Omdat bloedvaten flexibel zijn, komen er (bij regelmatige beweging) kleine bloedvaten en slagadervertakkingen bij. En dat zorgt voor betere doorbloeding van je organen. Het gunstige effect hiervan: Cellen hebben meer zuurstof, kunnen hun afvalstoffen beter kwijt en hun producten beter naar omliggende cellen vervoeren!

 

Ten tweede bevordert regelmatig bewegen, in combinatie met voldoende rust en goede slaap, het geheugen. Beweging zorgt ervoor dat er neurotransmitters en hormonen in de hersenen vrijkomen, waaronder het 'gelukshormoon' dopamine. Dopamine zorgt dat eiwitten vrijkomen die nodig zijn om herinneringen te bewaren. 

 

Ten derde is regelmatig bewegen gunstig voor de ontwikkeling van het brein. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw brein plastischer, ofwel kneedbaar, wordt. Dit wil zeggen dat jij sneller en gemakkelijker nieuwe dingen kan aanleren.

 

Tot slot kan beweging een positieve bijdrage leveren aan ons welbevinden. Je kunt ervan genieten om te sporten, erdoor ontspannen of misschien voel je je naderhand wel stukken beter! Steeds meer onderzoek wijst erop dat twintig tot dertig minuten per dag matig intensief bewegen echt zijn vruchten al afwerpt!