Voedingstips

Wanneer kan je het beste eten en drinken als je gaat sporten en bewegen? Is het beter om voor of na het hardlopen, fietsen of wandelen te eten? Bekijk hieronder een aantal eet- en drinktips om optimaal te presteren en de kans op klachten te beperken! 

Relatie voeding & sportprestatie, waar doe je goed aan?

NS Logo nieuw.jpg

Om te beginnen wordt het ten strengste afgeraden op een lege maag te sporten. Het zorgt namelijk niet voor een snellere vetverbranding, zoals weleens gedacht wordt! Je spieren krijgen te weinig energie en het bevordert de spieropbouw niet. Beter is om twee tot drie uur voordat je gaat sporten een goede maaltijd met ongeveer 500 ml drinken te nuttigen. Hiermee heb je voldoende energie en vocht voor (zware) inspanning. 

 

Een grote maaltijd kan je beter even linkslaten liggen voordat je gaat sporten. Het verteren van voedsel vraagt om een constante aanvoer van bloed naar het maag-darmkanaal. Als je direct hierna gaat sporten, vragen je spieren óók om zuurstofrijk bloed. De twee processen komen vervolgens met elkaar in het gedrag waardoor maagklachten kunnen ontstaan; niet prettig wanneer je net lekker bezig bent! Gebeurt het toch dat je vlak voor het sporten even iets moeten eten, kies dan niet voor producten die veel vet, eiwit of voedingsvezels bevatten. Deze stoffen blijven lang in je maag aanwezig wat voor last kan zorgen tijdens de beweging. 

 

Je doet er beter aan om iets kleins te eten voordat je gaat sporten, dan komt die grote maaltijd (ontbijt, luncht of avondeten) daarna wel weer! Kies voor een product dat voldoende energie geeft wat het hongergevoel eventjes wegneemt maar wat niet te groot/zwaar is. Goede keuzes zijn:

  • Een volkoren boterham

  • Knäckebröd

  • Snackgroenten

 

Naast voeding is ook vochtinname heel belangrijk. Uitdroging is een veelvoorkomend probleem tijdens het sporten. Voldoende drinken is de eerste voorwaarde voor goede prestaties, zeker als je intensief sport! Om al het verloren vocht aan te vullen, heb je anderhalf maal zo veel vocht nodig als dat je bent verloren door te zweten. Zorg ervoor dat je voor de training al voldoende hebt gedronken en denk er regelmatig aan om een slok te nemen, wanneer je jezelf dorstig begint te voelen ben je al te laat!

 

Zoals eerder genoemd is het prima om na het sporten een normale hoofdmaaltijd (ontbijt, luncht of avondeten) te nuttigen. Deze leveren alle voedingsstoffen die je nodig hebt, ook voldoende koolhydraten voor energie en eiwitten voor spierherstel! Uiteraard geldt ook hier; drink daarbij voldoende vocht!