Conditie opbouwen

Ben jij in deze toch wel vreemde tijden, net als de rest van Nederland, ook aan het wandelen geslagen? Wist je dat je met wandelen goed je conditie kunt opbouwen? Wij vertellen je in dit artikel hoe je dit eenvoudig kunt doen.

Zo bouw je conditie op met wandelen

Je conditie wordt bepaald door je uithoudingsvermogen. Dit is het vermogen van je lichaam om zuurstof op te nemen.  Als je werkt aan je conditie door meer te bewegen houd je de gezondheid van je hart, longen en bloedvaten op peil. Wandelen heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen en dat zonder een prijzig abonnement op de sportschool. Het enige wat je nodig hebt zijn je benen, wat tijd en een paar sportieve schoenen.


Wandelen is een ideale manier om blessurevrij een goede conditie op te bouwen. Het is een natuurlijke vorm van je lichaam om te bewegen. Waar bij het hardlopen harde schokken terecht komen op je heupen, knieën en voeten is dit bij wandelen niet het geval. Als je in een normaal tempo loopt op sportieve schoenen hoef je geen enkele spier of gewricht in je lichaam extreem te belasten. 


Eerlijk is eerlijk, wat slenteren door de straten doet niet veel voor je conditie. Wanneer telt wandelen als workout? Als je aan je conditie wil werken en fitter wil worden moet je denken aan een tempo van zes tot zeven kilometer per uur. Je kunt hierbij de duur en de frequentie van de wandelingen steeds verder opvoeren.
Verhoog eerst de frequentie en daarna de duur. Je kunt beter drie keer per week wandelen op een lager tempo dan twee keer per week op een hoger tempo. Laat hierbij ook je armen mee zwaaien. Zo worden meer spieren gebruikt en stijgt je hartslag sneller. De ervaren wandelaars kunnen bovendien op zoek gaan naar wandelingen met hoogteverschil. Denk aan de duinen, heuvels in het bos, of de trap in je flatgebouw.


Met wat kleine toevoegingen kun je wandelen een echte workout maken. Probeer bijvoorbeeld gedurende je wandeling een paar minuten te knieheffen of met je hakken je billen aanraken. Laat je armen ook hier weer lekker mee zwaaien. Met deze wandelworkouts geef je je vetverbranding een boost.